måndag 2 december 2013

Ecuador








Quito











Mot Banos

Banos

Varma bad




Efter Ambot, upp mot 3700 m



4300 m öv havet





Salina


Lunch i Salina


PÅ väg mot PanAm


I Cuenca låser man om sig

Tidigt söndagmorgon i Cuenca

Färskt bröd

Mot gränsen




Från Colombia bar det av mot Ecuador och huvudstaden Quito. Gränseövergången gick bra, blev tom insläppt utan försäkring.Vägen dit var bra trots några stora vägbyggen. Hög standard på vägen och trafikrytmen betydligt lugnare än Columbia. Missade visserligen Ekvatorlinjen, men Gpsen tog mig dirkt till Casa Helbling
Blev 3 nätter  i staden.
Quito verkar vara en ganska modern och väl fungerande stad.
Blev en rundvandring och med hjälp av lokalbussarna tog jag mig till Ekvatorn för sedvanlig fotografering.
Passade på att sätta på mina nya däck och för säkerhets skulle skaffa mig en försäkring. 3 dollar för en månad.
Därifrån bar det av mot Banos och de heta källorna. Blev ett kvällsbad i riktigt hett vatten.
Nästa morgon mot Cuenca via ett par vägtips som jag fått av Daniel.
Fr Ambato blev det en slingrande , asfalterad väg genom en Canyon, sakta upp till ca 3700 m.
Ut på stora vägen och strax därpå hitta jag nästa vägstrecka. En ganska dålig grusväg som tog mig upp till 4300 m och ganska öde och ned mot Salina, liten by i bergen.
Ut på stora vägen igen mot Guaranda för att ta nästa grusväg över bergen till PanAmer. Hghw. och vidare mot Cuenca.
Plötsligt på 3200 m höjd blev sluttningarna vita av hagel och strax därpå kom ett så häftigt regn att vattnet stod som fontäner vid vägkanten och vägen försvann under  1 dm av  lera och vatten.
Väl framme vid dagens mål höll jag  nästan på att krocka med Damien som också kommit till staden.
Efter en tidig rundvanding i staden nästa morgon bar det av mot  Mancora och Peru.
Vägen dit bjöd på alp- öken och djungelliknande landskap och genom jättelika bananplantager.
Kändes lite konstigt att plötsligt lämna de höga höjderna.
Strax innan gränsen blev vi stoppade av polisen. Var glad att jag hade löst min försäkring.
Vi var väl pålästa och hade därför inga större problem att hitta Ecu-tullen , 5 km innan gränsen och få våra mc utstämplade.
Gränsen gick bra, tog lite tid med papperen men det berodde mest på han som skrev ut dem. Långsam pekfingervals.
Det blev bara 6 dagar i landet, alldeles för kort, och isynnerhet om man vill åka till Galapagos.
Ecuador har mycket mer att erbjuda.
Känslan man fick var  att landet fungerade ganska bra. Visserligen ganska stora skillnader mellan norra och södra. Polis och militär mycket trevliga
Vad man saknade när kom till Peru var bensinpriset: ca 3.50/l mot Perus 10:-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar