tisdag 3 december 2013

Peru

Första stopp i Peru blev badorten Mancora och ett par avkoplande dagar på stranden. Backpackerställe som utvecklats.
Södra delen av Ecuador kändes väldigt eftersatt mot de andra delarna man såg. När vi kom in i Peru
fick man känslan att detta land är fattigt. Man ser det isynnerhet på landsbyggden och de mindre städerna.
Skräp överallt och det mesta är eftersatt.
Efter Mancora bar det av mot Trujillo och de berömda utgrävningarna av bla Chan Chan
och Månens tempel. Vägen dit gick genom ett ökenlandskap. Blev en liten felläsning på karten gällande avstånd men hade 1/2 l kvar i tanken när jag äntligen hitta rätt bensinstation.
Tog en heldag med att åka runt o titta på utgrävningarna.
I Mancora träffade jag ett par på mc, Mauricio fr Colombia och hans ryska vän Kristina.
Dessa dök upp på kvällen och nästa dag åkte vi gemensamt mot Canon del Plato och Huaraz
Det blev 30 mil därav 85 km dammig tvättbrädeväg med stora hål. Men vyerna i Canon uppvägde allt.
8 broar 55 tunnlar och en smal slingrande grusväg.
Vaknade nästa morgon i Huaraz till ett strålande väde rså det fick bli en xtra natt.
Vi tog mc.na och körde  upp i bergen mot Chacas, 8 mil slingrande ny asfaltsväg som tog oss upp till 4730m höjd. Utsikten fantastisk. Då och då bröt solen igenom på de snötäckta topparna.
Nästa morgon sa jag hej då till Mauricio och Kristina och drog vidare ned mot kusten och Lima.
Innan jag körde ut på PanAm gjorde jag en paus. Strax därpå kommer polisen och ber att få titta på mina papper, pass o körkort m.m. Blev misstänksam så han fick ett gammalt utgånget förarkort av mig.
Mycket riktigt han ville ge mig böter för något påhittat. Jag gav mig ej och till slut efter 10 min gav de upp och åkte.
Peru


Finns mesta att köpa

Mancora, Peru




Perus kust är mest öken

Månens tempel i Trujillo



Chan Chan


Trujillo


Risodlingar
Början av Canon del Plato

Plaza i Trujillo

Canon del Plato






Mot Chacas


Chacas

Lunchrestaurang i Chacas






4650 mHuascaran

Huascaran 6768 m





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar