fredag 6 december 2013

Lima - Cusco

Hade tänkt passera Lima, men ändra mig. Kom fram till Miraflores ganska tidigt, och träffade än en gång Damien som hade kommit till staden för att möta sin fru som skulle åka med i 2 månader.
Blev lite shopping av varma kläder, rundvandring, tvätt av mc, en tur till den äldre stadsdelen
med sina paralementsbyggnader
Stadsdelen Miraflores, en modern del av staden m moderna shoppingcentra och mängder med restauranger, barer. En annan del av Peru som man ej mött tidigare
Måndag morgon  vidare mot Nasca.
Ungefär halvvägs, vid Ica, svängde jag av PanAm, körde ca 3 km och kom till Huacachina,
En riktig ökenoas omgiven av höga sanddyner. Populärt bland sandboardåkarna.Såg riktigt mysigt ut men tyvärr måste jag vidare
Innan jag nästa morgon lämna Nasca, blev det en flygtur över de berömda Nasca linjerna.
Tyvärr blåste det och det blev svårt att se alla figurerna tydligt.
Vidare mot Cusco, 620 km. Vägen tog mig upp till 4300 m och öppna vidder. En kall motvind gjorde
att man det blev kallt att köra. För det mesta, när man kommer upp högt brukar det inte dröja länge förrän det går nedåt igen, men inte denna gång och självklart låg de varma kläderna längst ned i all packning, så efter tre timmar i den kalla motvinden blev man glad när det började gå neråt mot lite varmare höjder.
Blev övernattning i Abancay.
Nästa morgon, 18 mil till Cusco och än en gång upp till över 4000 m. Blev en långsam resa, pga av temp sjönk ned till 4 gr och en massa stopp för att njuta av landskapet, blev även ståendes o prata med Mike o Karen, www.twowheeledwanderers.ca som cyklat fr, Vancouver Canada på väg till Ushuia
Fascinerande att åka bland Anderna, upp och ned hela tiden och mycket slingrande vägar. Får alperna
att kännas små.Här kör man flera dagar i rad på mellan 2000 - 4000m med en och annan stigning
till 4800 m.
Cusco. Perus största turiststad. Här ifrån utgår de flesta resorna till Machu Pitchu
Runt  det vackra Plasa del Armas, gamla stadsdelen , hittar man mängder av olika typer av boende, restauranger, cafeer,m.m,  typiskt turistområde med folk fr hela världen.
När jag checkar in på på mitt lilla hotel kommer Hans o ch Julia förbi. Träffade dem på båten fr Panama, så på kvällen blev det middag tillsammans
Lima




Lämnar Lima



Huacachina, Oasis









Gatubilder fr Nasca


Snabbrestaurang

Lägg till bildtext



Dagens slingrande väg


Mike and Karen



Cusco


Cuscop

Plasa de Armas, Cusco

Letar efter något ?



Gatulivet i den Peruanska delen av Cusco




Efter 2 nätter bestämde jag mig för att åka till Ollantaytambo och därifrån ta tåget till Machu Pichu




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar