fredag 13 december 2013

Arequipa och sista övernattningen i Peru.Känd som den vit staden.
Som alla andra städer, en trevlig Plasa som den äldre stadsdelen är uppbyggd kring.Strövade omkring och tittade på det som verkade intresant. Annars kändes den som ännu en storstad.
Lyckades ta mig ur staden nästa morgon utan större problem för att åka mot Arica och chile.
430 km genom öken. Blev en blåsig och sandig samt lite enformig resa.
Det som gjorde resan lite spännande var bensintillgången och att man inte hade någon valuta kvar
och ingen bensinstation tog kort.
Till slut hitta jag lite pengar och kunde fylla på 4 l så jag kunde ta mig till en större stad, Tacna där jag till slut hitta en station som tog kort.
Gränsövergången till Chile gick utan problem, tog bara 30 min.
Planerade 14 dagar i Peru blev tre veckor. Mycket att se.
Naturen omväxlande, från öken utmed kusten till grönskan i bergen.
Ofta var man på höjder mellan 2500 - 43000 m toppar upp till 4880 m. Allt från värme till kyla, regn, hagel och snö.
Efter någon vecka hade man vant sig vid höjderna.
Folket mycket vänliga, även polisen, utom en gång då de försökte ge mig påhittade böter.
Trafiken på de stora vägarna rent av livsfarlig. Man körde om hur som helst. Detta trots mycket poliser ute, men många av dem satt och sov i sina bilar..
Men man slogs av att det verkar som
att norra delen är mer fattigt än södra, framförallt mer skräpigt.
annars kändes landet relativt tryggt
Plasan Arequipa





Bostäder i öknen



Fruktkontroll, ingen frukt, grönsaker fick komma närmare gränsen till Chile ca 8 mil innan





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar