onsdag 11 december 2013

Machu Pichu -

Efter ett par dagar åkte lämnade jag Cusco för att åka till Ollantaytambu, ca 8 mil in i Inkadalen.
Här köpte jag tågbiljetter till Aquas Caliente, som är utgångspunkten för Machu Pichu och kan endast nås med tåg. Staden består bara av restauranger, boende och souvenirer. Därifrån vidare med bus upp till MP.
Promenerade omkring i 6 tim, bl.a upp till Solporten . Försökte även ta mig upp för berget men stigen var mycket tuff. Vände efter en halvtimma.
Ganska dyrt att åka dit. Tågbilj 100 usd + buss och entre , tot ca 1000:-
Nästa morgon vidare mot Puno och Titicacasjön. Stannade på vägen för att besöka den berömda marknaden i Pisac.
Som vilken marknad som helst. Passade på äta en rejäl frukost vid torget.
Efter ca en tim körning kom jag till en liten stad som heter Urcos och hamnade mitt i en festival.
Efter en timme försökte jag dra vidare men det tog ytterligare en timma innan jag kunde lämna staden pga
festen. Staden var avstängd för trafik och det fanns inga vägar runt.
Passerade en stad som heter Julioaca. En lätt mardröm. Nästan mitt i staden slutar vägen och framför dig har du bara vägar av jord, sand och grus och en trafik som kör hur som helst och mitt i detta en stor marknad.
Staden kändes också mycket sliten.
Så småningom lyckades jag ta mig igenom staden.
Väl i Puno hittade jag efter en del krångel  mitt boende. Gällde attt hitta en säker plats för mc.
Kl 7 nästa morgon blev det en heldagsutflykt på sjön. Besök på de flytande öarna.
Fascinerande att se hur de bodde och hur öarna höll sig flytande. Förutom fiske och jakt har turistnäringen kommit att ha stor betydelse.
Efter det besökte vi även en "vanlig" större ö och fick ta del av hur den fungerade. Ön har ca 2000 inv och är uppdelad i 6 olika "komuner"  däe alla hjälper varandra.
Nästa dag bar det av mot Chivay och Colca Canyon.Blev en strulig dag gällande körningen.
Enl kartan fanns det en kortare mindre väg men efter 3 mil tog den helt slut så det var bara till att vända.
Med hjälp av Gps:en hittade jag en annan väg över bergen men efter ca 8 mil var det knappt en kostig.
Började regna, hagla och bli kallt så det var bara att vänd en gång till  och ta stora vägen till Chivay.
Blev både kall, blöt och blåsig resa. Upp till 4988 m in i molnen med snö/regn och endast + 1 gr samt en sikt som var lika m 0.
Efter sakta körning kom jag fram till Chivay och möttes av en jättefest. Man dansade hela dagen och långt in på natten mitt i staden. Alla i fantastiska vackra dräkter. Riktigt roligt att få se.
På morgonen var det dags att åka till själva Colca Canyon och titta på de berömda Condorerna.
Fantastiskt att se hur de stora fåglarna bara svävar fram
Glömde förstås denna morgon att checka bensinen så att istället för att åka runt i en loop ficka jag vända tillbaka och ta stora vägen till Arequipa
Tåg mot Machu Pichu

Här startar Inkaleden


Machu Pichu




Utsikt fr Solporten




Marknad i Pisac




Stadens tuffaste Taxi + Något för Trollhättan ?

Festival i Urcos




Floating Island, Lake Titicaca











Plasan i Puno

Utsikt över Titicacasjön



Värdparet på Hostel i Puno

Strax utanför Puno



Bergsväg mot Chivay, 4300m ö havet. Fick vända


Fest i Chivay

Colca Canyon









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar