tisdag 18 december 2012

From Canada and South

3 dec dags att åka över till Canada och fortsätta resan. Jack a Shirley tillsammans med sonen John hade hade tagit hand om mc.
Onsdag lunch bar det iväg via Niagra Falls. Blev fast i Usa Customs ca en timma. Var lite orolig för det här med att föra in cykeln i Usa igen men det visade sig att jag ej hade fyllt i  Green Card, trodde att
det var det som jag hade gjort på nätet, ESTA,  men det gällde bara om man anländer med flyg. Beslöt mig för att inte säga något men när jag reste in med mc i landet tidigare tilltällen var det ingen som sa något.
Därefter 6 dagar på Interstate. Tog längre tid än beräknat pga kyla, men tack vare den nyinköpta eluppvärmda västen gick det ganska bra. Serva cykeln i Fort Worth, främre stötdämparen la avmen det fixade BMA North Ame. stopp i Austin o hälsa på JD o fler tips gällande Mexiko. Stopp även  i Fredericksburg hos Bill m fru. På kvällen dök även Jorge fr Mexico upp. Tips om fina resvägar genom Texas mot gränsen.
Vägen mellan Del Rio och Alpine var stundtals ödslig, kanske mötte en bil var 20 min.
Från Alpine ned mot Big Bend med stop hos Paul o Vone,som även hjälpte mig justera bränsleförbrukningen vidare ut med Rio Bravo mot Presidio. Här kändes stundtals som man var i vilda västern , indianer, kavalleriet och John Wayne.
Nästa dag var det dags för att ta steget över gränsen, 15 dec. Många hade sagt det var farligt, andra att det var ok.
Lite lurigt när man kommer till tullen i Mexico. Tullen tittade på mc  och sa ok. Som tur var man lite påläst innan och visste att man behövde bla TIVP för att få köra eget fordon där.
Började dock i fel ända. Skulle gått till immigrtion först och sedan till Banjercito men efter knappt 2 timmar så fick jag klistermärket att sätta på cykeln, men de var väldigt petiga i början.
Körde därefter genom, även här ett ödsligt landskap, mot Chihuahua ,avbrutet av polis och militärkontroll. Man hade hört en hel del om att det stundtals var ganska oroligt runt gränsen.
Väl framme i Chihuahua blev jag stoppad av trafikpolisen, men det var lugnt de bara undrade om allt var ok och det slutade med de eskorterade mig genom staden.







Vägarna var bra. Mot slutet åkte vinterkläderna på igen men jag lyckades nå dagens mål Creel, innan det blev mörkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar