tisdag 28 januari 2014

En sväng genom Brasilien

Nästa land blev Brasilien och målet Foz du Igauzu, de mäktiga vattenfallen på gränsen mellan Argentina, Paraguay och Brasilien.
Vi lämnade kusten och fortsatte upp mot Presto. Vi beslöt oss för att ej ta huvudvägen utan en något mindre och hamnade då i Spumantedistriktet, ett av Brasiliens vindistrikt.
Första tillverkaren vi stötte på var Chandon, vi kom lite sent så det var stängt, skulle igentligen fortsatt 12 mil till men vi beslöt oss för att stanna och besöka dem nästa dag.
Hitta vinvägen som gick..........och en liten Posada mitt bland vinrankerna. Lugnt vackert och fridfullt
Nästa morgon åkte vi tillbaks till Chandon, fick reda på att de inte hade någon engelskspråkig guide tillgänglig men vi var välkomna in. Efter en stund kom en man ,....... som visade sig vara fransman
och arbetat för Veuve Cliquet i många år och nu för Chandon som vinprovare/marknadsförare/utbildare och pratade enegelska. Han tog oss med runt och sedan blev provning av alla sorterna.
Vi fick bl.a reda på att man 1973 planterade de första vinstockarna , 80 egna hektar , använder den senaste tekniken, vilket gör att redan efter ca 13 månader är Chandon Xtra Brut, volymsäljaren, klar för marknaden. Allt som produceras , 3.000.000 milj fl/år räcker bara till den inhemska marknaden, och som druva nr 3 använder man riesling.
Det inbokade 1 timmas besöket blev till 3 tim, så rejält försenade var det dags att dra vidare.
Färden gick igenom ett grönt böljande landskap norröver.
Vi hade räknat med att komma fram till fallen den dagen men när det bara var 20 mil kvar såg vi att vägskyltarna visade 32. Tittade lite mer noggrant på den väg som GPS:en valt och upptäckte då att den ville ta en genväg via grus och lera.
Bestämde oss för att ta en annan genväg via Argentina upp till fallen på den Argentinska sidan.
Blev ändå ytterligare en övernattning innan vi kom fram till Puerto Igaso tidigt nästa dag.
Hitta ett litet enkelt ställe att bo på, Petit Hotel, ställde ifrån oss cykeln och tog bussen till Parken
Här fick man först åka ett litet tåg innan man fick promenera den sista km till Fallen.
Det var en härlig känsla att stå precis vid kanten till Gigante del Diablo och se, känna och höra det mäktiga dånet från vattenfallet.
Vi passade också på att göra en båttur som med fullfart körde in vattenfallet och det var tur att vattnet inte var kallt för man blev, precis som de lovade, mycket blöt.
Nästa dag tog vi cykeln över till Brasilianska sidan och tittade på det som fram till nyligen var världens största kraftverksbygge.
Detta bygge och produktion delas lika mellan Paraguay och Brasilien.
Medan Brasilien får 17% av sin el härifrån får Paraguay 75 % av vad landet behöver
Den del av produktionen som blir över säljs till Brasilien.
Utsikt fr vingården kl 8 på morgonen

Besök på Chandon, Brasilien

Stranden vid Cassino, Brsalien, kör ut en buss, några bord stolar och baren är öppen

Flera km lång kö på grund av vägras