tisdag 23 augusti 2011

Cassier Highway-Stewart-Prins Rupert




Lång dag. Körde Cassier Hgw, och redan efter ett par mil såg man första brunbjörnen. Satt vid väg kanten, solade sig och tugga gräs.Vägen är lång, inte mycket att se i början, med undantag resterna en skogsbrand som följde mig minst 3 mil. Efter ett tag började man njuta av vad man såg. stannade till på en p-plats, men när man såg alla lämningar efter björnar blev stoppet kort. När man kör denna väg måste man planera körningen, för bensinstationer är det mycket ont om. Efter 56 mil genom dalar, skogar svängde jag av mot Stewart/Hayden. Trevliga 6 mil med glacierer, sjöar och björnar.Slog upp mitt tält i Nat Park. Nästa morgon åkte jag över gränsen till Usa och upp mot Salmon Glacier. Helt underbar grusväg som slingrade sig upp genom molnen. Stannade  till och och såg hur laxen i stora stim försökte ta sig uppåt  i floden för att leka och sedan bli till föda. Mycket gruvnäring kan också se, bl.a Boliden finns representerade.
Eter ca 4 mil är det bara att vända tillbaks.. Därefter bar det vidare mot Prins Rupert, bl.a via en liten härlig grusväg. När jag kom fram till en liten stad som heter Terrace kändes det som man kommit tillbaka till civilisationen. Resterande väg mot Prins Rupert gick utmed en lång vacker fjord. Kändes nästan som Norge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar